Megelőzés a mindennapokban

 

Általában elmondhatjuk, hogy az influenza, a felső légúti megbetegedések főleg a téli időszakra jellemzőek, ám a jelen tapasztalatok alapján ezekre máskor is érdemes odafigyelnünk és kellőképpen felkészíteni a szervezetünket ellenük. Tudatos hozzáállással, étkezési szokásaink, táplálékunk minőségének, a folyadékfogyasztás, a mozgás megfelelő kialakításával hatékonyan tudunk védekezni mind a bakteriális, mind a vírusfertőzések ellen.

A táplálkozásban kerüljük a finomított cukrok bevitelét (édesítésre – ha feltétlenül szükséges – jó minőségű méz ajánlott) és lehetőleg a gyorsan felszívódó szénhidrátok is csekély részt képviseljenek. Mindenképp figyeljünk a jelentős mennyiségű rostot tartalmazó, bázikus hatású, lassan felszívódó szénhidrátokban dús zöldségek gyakori fogyasztására.

Az immunrendszer optimális működése szempontjából nagyon fontos az ép bélflóra jelenléte. A vastagbélflórát alkotó jótékony baktériumok ugyanis nemcsak az emésztésünket segítő anyagok, hanem védekezőrendszerünk megfelelő működését is segítő vitaminokat, fehérjéket termelnek és gátolják a kórokozók bejutását a bélrendszeren keresztül. Napjainkban az emberek nagy részének hiányos a bélflórája, még azoknak is, akik igyekeznek egészségesebben étkezni, hisz nem csak az antibiotikumok, de a tartósítószerek, adalékanyagok is nagymértékben roncsolják. Ezért lehetőleg egész évben, de legalább a vírusokkal teli őszi, téli hónapokban fontos probiotikumot fogyasztanunk. Fontos, hogy a jótékony baktériumok túléljenek és el is szaporodjanak a vastagbélben, ezért prebiotikummal táplálni kell őket, erre kiváló az aloe vera.

 

Egy másik hatékony szer a megelőzésben a méhek „szuperélelmiszere”, a méhpempő, ez a királynő kizárólagos tápláléka, és mint tudjuk, míg egy dolgozó méh csupán néhány hétig él, addig a királynő évekig. Számtalan összetevője közül jelentős az Omega3-, a Royalisin- és a Gammaglobulin tartalma. Ezek révén serkenti az immunrendszer sejtjeit és fokozza a kórokozók elleni védekezőképességet. Szintén a méhek jóvoltából jutunk hozzá a propoliszhoz is, mely közismerten vírus-, baktérium- és gombaölő hatással bír, egy méhkaptár neki köszönhetően sterilebb, mint egy kórházi műtő.

Nagyon fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű C-vitamin bevitel, a Q10, valamint Omega3 tartalmú étrendkiegészítők fogyasztása. Jónéhány fűszernövény is serkenti az immunrendszerünket egyéb jótékony hatásaik mellett, ilyen például a fokhagyma, kakukkfű, torma, retek, zsázsa, cayenne-bors, a fahéj, mely gyulladáscsökkentő is.

Ugyancsak lényeges a D-vitamin fokozott bevitele, még tavasszal és nyáron is, hisz nem tartózkodunk napi szinten annyit még nyáron sem a tűző napon, ami a megfelelő mennyiségű D-vitamin termelődéséhez elegendő lenne.

A táplálkozás mellett testünk edzése is nagyon fontos, lehetőleg a szabadban mozogjunk, sportoljunk, oxigéndús levegőn. Ez tavasszal, nyáron könnyen megvalósítható, de ha másra nincs is lehetőségünk sétáljunk egy nagyot, a lényeg itt is a rendszeresség.

Sajnos a mai világban, bármennyire is vagyunk tudatosak, bármennyire is figyelünk az étkezésünkre, elkerülhetetlen, hogy ne érjenek minket folyamatosan az egészségünkre káros hatások. A levegő, a környezet  szennyezettége, az élelmiszerek minősége (hisz ahogy azt a gödöllői egyetem felméréseiből is ismerjük, a mai zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék távolról sem tartalmazzák azt a mennyiségű és azt a minőségű vitamint, tápanyagot, mint amit akár 20, 30 vagy 50 évvel ezelőtt) mind-mind olyan tényezők, amikkel az átlag, városokban, falvakban élő embereknek együtt kell élnie, ezért egyetlen lehetőségünk az, hogy valamelyest tompítjuk hatásaikat.

 

Csatakozz face book csoportunkhoz!     

Szovákné Pellei Enikő