Nyári melegben

 

Sokak számára nagyon nehéz elviselni a kánikulát, és ez fokozottabban érvényesül a kor előrehaladtával. Azonban néhány szabály betartásával ezt az időszakot is kellemesebbé tudjuk varázsolni.

Első helyen említendő a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása. Itt is a víz a legfontosabb, hisz szervezetünk 65-70%-a vízből áll. Semmiképp sem szabad megvárnunk, hogy szomjasak legyünk, hanem napi 2-2,5 liter vizet egyenletesen elosztva kell fogyasztanunk. Kánikulában ennél több szükséges. Fontos odafigyelni az idősekre és a gyerekekre, mert ők gyakran elfelejtenek inni. Azonban nem csak a folyadék mennyisége, hanem a minősége is fontos. Érdemes alacsony ásványianyag tartalmút választani, de tehetünk bele citromot, uborkát, mentát, amelyeknek hűsítő hatásuk van. A cukros. szénsavas üdítőket kerüljük, ne igyunk alkoholt, kávét is inkább jegeskávé formájában. A gyógynövény- és gyümölcsteák langyosan vagy hidegen kellemes üdítők lehetnek. Ajánlom a Forever Herbal Tea-t, fűszernövényeinek köszönhetően szomjúságot okoz, ezért fogyasztása mellett az ember még többet iszik. Bárhova megyünk, legyen nálunk víz, lakásban, autóban, munkahelyen, így biztos nem felejtünk el inni. Kánikulában nem javasolt a jeges folyadék fogyasztása, mert lelassítja az emésztést. Jótékony hatással van az aloe vera gél fogyasztása, kissé lehűtve, akár a natúrt válasszuk, de az áfonyás, vagy a barackos is kitűnő hűsítő hatású.

 

Táplálkozásunknak is alkalmazkodni kell a megnövekedett hőmérséklethez. Célszerű előnyben részesíteni a könnyen emészthető ételeket. A fűszeres, sült, nehéz fogásokat most el kell felejteni. Ilyenkor a csökkenő étvágy is jelzi, hogy a szervezetnek kisebb adag ételre van szüksége. Fogyasszunk halat, sovány húsokat, sok zöldséget, lehetőleg nyersen. A jégsaláta 96%-a víz, így belülről hidratálja a testet. A paradicsom szintén jó választás, hiszen lédús és likopin tartalma miatt még a bőrre is jó hatással van. Az uborka magas víztartalma miatt frissítő, hidratáló zöldség. Nagyon finomak és hűsítőek a gyümölcsök is lehűtve, gyümölcslevesek, smoothiek formájában. Kiváló hatású a cseresznye, dinnye, szőlő, mangó is. Különböző gyógynövények is jók lehetnek: menta, citrom, kamilla, hibiszkusz. Kerüljük a gyorsan romlandó ételek fogyasztását, ügyeljünk a megfelelő higiéniára.

A napfény jótékony hatású az emberi szervezetre, jó D-vitamin forrás, de az UV-sugárzás káros hatásaitól óvnunk kell magunkat. Ilyenkor ne tartózkodjunk a napon 11 és 15 óra között. Mindenképp húzódjunk be a lakásba, klimatizált térbe, de a helyiség vagy autó hőmérséklete között lehetőleg ne legyen 10 Celsius foknál nagyobb különbség. Rendkívül fontos bőrünk védelme, de nemcsak strandolás alkalmával, hanem a napi kint tartózkodásunk során is, legyen az akár csak egy séta is. Nagyon figyeljünk a minőségi fényvédők használatára, amely megfelelő védelmet nyújt a káros sugarak ellen (pl Forever Sunscreen), és ne feledkezzünk meg ajkunk védelméről sem (Forever Sunlips). Ne használjunk sok sminket, mert bőrünk nem tud megfelelően lélegezni. Ne használjunk alumíniumsó tartalmú dezodorokat, mert amellett, hogy rákkeltőek, megzavarják a verítékezést is.  Fontos, ha mégis leégünk, azonnal megfelelően kezeljük bőrünket, erre kiváló az Aloe Vera Jelly, illetve A Forever First, amelyek azonnal csillapítják a napégés kellemetlen hatásait és felgyorsítják a bőr regenerálódását.

Nyáron is fontos szervezetünk számára a megfelelő vitaminpótlás, mivel az általunk fogyasztott zöldségek és gyümölcsök sajnos már nem tartalmazzák azt a mennyiséget, amely fedezné a szükségleteinket. Kiemelném a C vitamint, amelynek szerepe van az anyagcsere folyamatokban, az A, D vitamint, ezeknek fontos funkciójuk van a bőr épségének megőrzésében, és bőrünk nyáron fokozottabb igénybevételnek van kitéve (Forever Absorbent C, Forever Kids, Forever Daily, Forever ABetA CarE).

Kánikulában a ruházatunk legyen lenge, lehetőleg pamut és világos színű. A szintetikus anyagok nem szellőznek és megakadályozzák a megfelelő párologtatást. A pamutnak jobb a nedvszívó képessége, a világos anyag pedig kevésbé nyeli el a napsugarakat.

A mozgást se hanyagoljuk el ebben az időszakban, ám célszerű reggel és este végezni. A hőségben való sport megterhelőbb a szervezet számára, ezért érdemes az edzési időt felére, vagy akár harmadára csökkenteni.

Melegben érdemes naponta többször hideg vízzel megmosni az arcot, a fül tövét, csuklókat, térd- és könyökhajlatokat, ez kellemesen lehűti a testünket. A pihentető alvás egyik feltétele, hogy megfelelő hőmérsékletű legyen a hálószoba. Ha nincs klímaberendezés, napközben sötétítsünk be, csukjuk be az ablakokat, a szellőztetést kora reggel és késő este végezzük el.

Hőségben a vezetés se túl kellemes, csökken a koncentrációs képesség, ezért indulás előtt szellőztessük ki a felforrósodott autót és kapcsoljuk be a klímát még indulás előtt. Gyermeket és állatot soha ne hagyjunk egyedül a meleg autóban. Figyeljünk egymásra!

Ha mindezen szabályokat figyelembe véve éljük a mindennapjainkat, még a szélsőséges kánikulai meleg is elviselhetőbb lesz számunkra.

 

Szovákné Pellei Enikő

https://www.facebook.com/groups/1791148087868058/?ref=bookmarks