Szív és érrendszer

Hazánkban a leggyakrabban előforduló idült betegségek és vezető halálokok a szív és érrendszer betegségei (szívinfarktus, stroke, magas vérnyomás, szívelégtelenség, végtagi érszűkület és mindezek szövődményei). Amellett, hogy halálhoz is vezethetnek, a beteg életminőségét is jelentősen ronthatják.

Jó lenne megfogadni a kínai mondást, miszerint „ne akkor kezdjünk kutat ásni, amikor megszomjazunk”. Hiszen könnyebb a bajt megelőzni, mint elhárítani. Mit tehetünk, hogy megőrizzük szívünk és érrendszerünk egészségét? A világ kardiológusai már régen megállapították, hogy a legfontosabb kockázati tényező a túlsúly. Figyeljünk oda a táplálkozásunkra, mert a szénhidrátdús táplálkozás vezetett az „elhízásjárványhoz”. Európa legkövérebb nemzete vagyunk és a világon is csak az Egyesült Államok és Mexikó előz meg minket. Dr. D. Lundell (szív- és érsebész – Arizona, Phoenix) nyíltan hirdeti a világnak az alacsony zsírtartalmú diéta veszélyeit (A nagy koleszterinhazugság értékelése 2009.): „Azok az élelmiszerek felelősek a rossz egészségi állapotért, amelyekről az egészségügyi hatóságok azt állítják, hogy előnyösek”. Nincs probléma az állati zsírokkal, a feldolgozott szénhidrátok (cukor, liszt) és az omega-6 zsírsavakat tartalmazó növényi olajok (napraforgó, kukorica, szója olaj) túlzott fogyasztása a gond. A magas omega-6 tartalom gyulladáskeltő és a gyulladás ejti csapdába a koleszterint. A telítetlen zsírok hevítésekor transzzsír keletkezik, ami szintén gyulladáskeltő. Magyarországon van már transzzsír-törvény is, de ezt a háziasszonyok többsége nem ismeri, hiszen maga állítja elő a transzzsírt.

Feltétlenül iktassuk be az életünkbe a mozgást – ezzel is hozzájárulunk az optimális testsúly megőrzéséhez. Pótoljuk rendszeresen a vitaminokat, ásványi anyagokat és egyéb tápanyagokat minőségi étrendkiegészítők formájában. Az alábbiakra van leginkább szükségünk:

Koenzim Q10

Dr. Peter Mitchell 1978-ban Nobel díjat kapott a Koenzim Q10 hatásmechanizmusának felderítéséért. A Koenzim Q10-nek kiemelkedő jelentősége van a sejtszintű energiatermelésben. Nagy koncentrációban fordul elő ott, ahol sok energiára van szükség és jelentős anyagcsere-működés zajlik – így például a szívben, izomban, májban, vesében, agyban. Szívünknek van talán a legnagyobb energiaigénye, hiszen, úgymond, sosem pihen. Ezt a mikroanyagot először az ún. cardiomyopatia (a szívbetegségek azon csoportja, amikor a kamrák megnagyobbodnak, de képtelenek a szervezet számára szükséges vérkilökéshez, ami szívelégtelenséghez vezet) kezelésében használták sikerrel. Minden sejtben jelen van, és a szervezetünk előállítja, de a kor előrehaladtával csökken – negyvenéves kortól egyre kevesebb, célszerű pótolni. (Vannak olyan gyógyszerek, például koleszterinszintet csökkentő ún. sztatinok, amelyekről kiderült, hogy jelentősen csökkentik a Koenzim Q10 szintjét, tehát ezek mellett pótolni kell.) A Koenzim Q10 antioxidáns, hatékonyan gátolja az LDL koleszterin oxidációját, ezzel is lassítva az érelmeszesedés kialakulását, támogatja az erek egészséges állapotának megőrzését, javítja az állóképességet. (Forever Cardio Health)

Magnézium

Fontos az ásványi anyagok és nyomelemek pótlása, mert számtalan folyamatban részt vesznek, de most azért emelem ki csak a magnéziumot, mert hiánya ritmuszavart, fokozott vérrögképződést okoz és növeli a szívizomelhalás kockázatát. (Forever Calcium, Forever Daily)

B vitaminok – B6, B9 (folsav), B12

Fontos szerepük van a trombózis megakadályozásában, az infarktusok, agyi érbetegségek és a végtagi érbetegségek megelőzésében. (Forever B12)

Nitrogén-monoxid – NO

  1. F. Furchgott, L. j. Ignarro és F. Murad megosztottan kaptak Nobel díjat a NO hatásainak igazolásáért. A NO rövid élettartamú gáz, amely a szervezetünkben keletkezik és fontos szerepe van az érfal (simaizom) elernyesztésében, aminek a következtében javul a vérátáramlás, ezenkívül szabályozza a vérnyomást. Gátolja az érfalban az izomsejtek szaporodását, ezzel az érszűkület kialakulását. Ezen érrendszeri hatásokon kívül számos fontos szerepet betölt az emberi szervezetben. Az egyik legjobb külső forrása az L-arginin aminosav, amit a szervezetünk elő tud állítani, de fokozott igény esetén kívülről kell bevinni. (Forever Argi+)

A, C, D, E vitamin

Valamennyi vitamin antioxidáns, védi az LDL-t az oxidációtól, ami az érszűkület kialakulását segíti. Ami kevésbé ismert tény, hogy megfelelő D vitamin szint mellett az infarktusok csaknem fele kivédhető lenne. (Forever Absorbent c, Forever Daily, Kids, ABetA CarE)

Omega 3 zsírsavak

 

Az omega-3 zsírsavak csökkentik a gyulladást, tágítják az ereket, csökkentik a trombózis előfordulásának veszélyét. Sajnos a modern élet táplálkozása aránytalanul sok omega-6-ot tartalmaz az omega-3-hoz képest. Ez az arány 10:1 vagy akár 25:1-t is eléri, míg az ideális arány megelőzésre 3:1, gyógyító céllal 1:1 lenne. Akik rendszeresen fogyasztanak omega-3 zsírsavakat, akár 50-70 %-al is csökkenthetik a szívinfarktus, a szíveredetű halál és a hirtelen halál kockázatát. (Forever Arctic Sea).

 

Szovákné Pellei Enikő

https://www.facebook.com/groups/1791148087868058/?ref=bookmarks